Sdílení příspěvků na sociálních sítích

Sdílení příspěvků v rámci sítě

Kromě autorských práv je třeba na sociálních sítích dodržovat také jejich podmínky používání. Co se týče Facebooku a LinkedInu, sdílením příspěvku, který je veřejný, neporušíte ani jedno. Pokud chcete sdílet cokoli jiného (např. článek z webu), můžete sdílet pouze hypertextový odkaz.

Sdílení příspěvků odjinud

Možná jste si všimli, že při sdílení odkazů na Facebooku zmizela náhledová okna. Dříve, když jste sdíleli třeba zajímavý článek, u příspěvku se objevil jeho náhled. Nedávno ale došlo ke změně právní úpravy, která přiznává autorská práva vydavatelům tiskových publikací k užití jejich tiskových publikací online. Tisková publikace nutně neznamená noviny, které si fyzicky koupíte v trafice, jde třeba i o zpravodajský web, který publikuje pouze online formou. Zkrátka cokoli, co poskytuje zpravodajství a další formy publicistiky, jako jsou komentáře, články na obecná či speciální témata, rozhovory, recenze apod. i v online podobě. A právě takové online publikace jsou nyní také chráněny autorským právem.

Bez udělení souhlasu lze takovou publikaci užít pouze v případech vložení hypertextového odkazu nebo užití jednotlivých slov či velmi krátkých úryvků. Proto se na Facebooku již neobjeví náhled článku, ale jen prostý odkaz. Závěrem tedy je, že sdílet hypertextový odkaz neporušuje autorská práva.

Pozor na nekalou soutěž

Pokud ale na některé ze zmíněných sítí spravujete profil nějaké společnosti nebo třeba vlastní podnikatelský profil, pozor i na nekalou soutěž. Můžete se totiž takovým sdílením poměrně snadno dopustit srovnávací reklamy nebo parazitování na pověsti. Vždy ale záleží na kontextu. Samozřejmě není žádoucí, abyste sdíleli příspěvek konkurenta a porovnávali se s ním. Nápad sdílet odkaz na stránky konkurenta např. se slovy „Uděláme to levněji!“ si raději rozmyslete.

Kromě srovnávací reklamy, které se asi zvládnete poměrně snadno vyvarovat, se ale můžete dopustit také parazitování na pověsti. Z příspěvku nesmí mít běžný uživatel dojem, že společnosti nebo jejich weby jsou jakkoli propojené nebo vzájemně spřízněné.

V Americe se na toto téma vedl spor spol. Ticketmaster, která žalovala Tickets.com za to, že bez povolení odkazovala na web žalobce. Problém soud shledal v tom, že žalovaná společnost se snažila napodobit žalobcův web a zmást tak uživatele, navíc byla přímým konkurentem žalobkyně. Váš úmysl nemusí být nutně nekalosoutěžní, ale v příspěvku se takové prvky ocitnou poměrně snadno. Např. chcete sdílet práci jiné společnosti, protože ji obdivujete. Pokud ale podnikáte ve stejné branži, může uživatel velmi snadno nabýt dojmu, že je to vaše práce, nebo že jste třeba nějak propojeni. Pokud tedy k takovému příspěvku přidáte krátký popisek, kde např. uvedete, že sdílíte práci někoho jiného, neuděláte chybu.

Tento článek je pouze informativní a nepředstavuje právní radu ani návod pro konkrétní případ.

V případě, že budete mít v této souvislosti zájem o vícero informací, neváhejte se na nás obrátit.

Chcete pomoci s tímto tématem?

Ozvěte se nám a rádi Vám pomůžeme, případně využijte kontaktní formulář níže