Zpracování osobních údajů na Facebooku

Všichni jsme uživateli nějaké sociální sítě. Napadlo vás někdy, jak provozovatelé těchto sítí sbírají vaše osobní údaje?

Na toto téma vydal v letošním roce Soudní dvůr Evropské unie rozsudek. Ten se týkal konkrétně společnosti Meta, která provozuje sociální sítě jako jsou Facebook nebo Instagram. V nedávné době se objevila možnost  zaplatit si „Facebook bez reklam“. Zaznamenali jste to? Vysvětlíme vám, proč to tak je.

Tlačítko „zaregistrovat se“

Když se registrujete na Facebooku, kliknutím na tlačítko „zaregistrovat se“ souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami. Ty dále odkazují na zásady ochrany osobních údajů a zásady používání souborů cookies. Právě na základě souborů cookies pak společnost shromažďuje údaje o uživatelích, o aktivitách i mimo síť a přiřazuje je k účtům uživatelů. Máte tedy dvě možnosti – buď souhlas udělit, nebo se neregistrovat a síť nepoužívat.

Reklama na míru

Zpracovávání údajů společností Meta spočívá jednoduše řečeno v tom, že když si zobrazíte nějakou internetovou stránku (a povolíte cookies), Meta si to okamžitě „zapisuje do seznamu“. Tento seznam pak převážně slouží pro účely personalizované reklamy. To pak ve zkratce způsobí, že když si chcete na internetu koupit nové boty a prohlížíte si internetové stránky s obuví, na Facebooku vidíte reklamy právě na boty.

Dominantní postavení na trhu

Německý úřad pro hospodářskou soutěž zahájil proti Metě řízení, na jehož konci v podstatě zakázal podmiňování používání Facebooku souhlasem se zpracováním údajů týkajících se aktivit mimo sociální síť. A to především proto, že úřad v tom spatřuje zneužití dominantního postavení na trhu. Facebook je totiž na trhu sociálních sítích nepochybně obrem. Pokud ho chcete používat, musíte mu souhlas udělit, ať chcete nebo ne. Meta pak proti tomuto rozhodnutí podala žalobu a soud se obrátil na Soudní dvůr EU s několika předběžnými otázkami.

Ví o vás vše

Mimo jiné se SDEU zabýval také otázkou, jestli má být tento způsob zpracovávání osobních údajů považován za zpracování zvláštních kategorií osobních údajů (ve smyslu GDPR). Soud dospěl k závěru, že ano, protože si o každém z nás Meta vytváří poměrně detailní profil. Ze stránek, které navštěvujeme, totiž může vyplynout třeba naše sexuální orientace, náboženské vyznání, nebo třeba i zdravotní stav. Dále soud konstatuje, že k takovému zpracování je zapotřebí udělit společnosti platný a svobodný souhlas, který bude možno kdykoli odvolat. Neudělení nebo odvolání takového souhlasu pak nesmí znamenat, že vám bude znemožněno síť používat, jinak by nemohlo jít o souhlas svobodný.

Placený Facebook?

Meta to vyřešila poněkud rafinovaně (nicméně tuto možnost řešení naznačil i soud ve svém rozsudku). Je asi pochopitelné, že bez (personalizovaných) reklam by se ekonomika společnosti zásadně změnila. Meta tedy přišla s tím, že máte možnost souhlas udělit, nebo měsíčně platit poplatek. Meta tak bude mít dál zaručený zisk z každého uživatele – a to buď z (personalizované) reklamy, nebo z měsíčního poplatku.

Tento článek je pouze informativní a nepředstavuje právní radu ani návod pro konkrétní případ.

V případě, že budete mít v této souvislosti zájem o vícero informací, neváhejte se na nás obrátit.

Chcete pomoci s tímto tématem?

Ozvěte se nám a rádi Vám pomůžeme, případně využijte kontaktní formulář níže